lördag 30 april 2011

Varför fick inte jag frågan?

Läste att forskare har konstaterat att delar av hjärnan, neuroner, på råttor kan stängas ner när de lider av sömnbrist. Eller enkelt uttryckt att råttorna sov fastän de var vakna. Det här kan förklara varför vi gör konstiga saker som lägger TV-kontrollen i frysen, glömmer var vi lägger saker eller gör andra konstiga saker vi inte minns efteråt.

Hade forskarna varit lite kluriga så hade de kunnat gå direkt till mig och fråga. De hade tom kunnat få sätta elektroder på mitt huvud på morgnarna. Jag visste redan allt det där och något jag hävdat i många år, att hjärnan sover. Som jag beskrivit förut kan jag göra komplicerade analyser felfritt på jobbet på morgonen men samtidigt minns jag ofta inte att jag sett kollegorna eller att de hälsat på mig i korridorerna.

Visserligen är det rätt mycket som skiljer råttor och människor åt men just i det här är vi många som kan intyga att vi fungerar på precis samma sätt! Man kan tycka att det är värdelöst vetande men i förlängningen så tror jag att det kan leda till effektiva varningssystem tex för yrken där små misstag kan få förödande konsekvenser.

Länk till artikeln.

2 kommentarer:

  1. Hittade hit genom din kommentar. Jag kan bara konstatera att även om vi har liknande morgonsymtom så är jag inte i närheten av dina sömnproblem, utan mina, även om de kan vara irriterande för min omgivning, mer är av humoristisk karaktär.

    Fy vad jobbigt för dig! Jag håller tummarna för att du skall få ordning på det!

    SvaraRadera
  2. Tack för tummarna, känns som att de kan behövas.

    Jag hade uppfattat det lite fel men är glad att det inte är "värre" än så för dig. Men å andra sidan, vad gör man inte för att kunna glädja sin omgivning! ;-)

    SvaraRadera